Krijger I (Virabhadrasana I)

Deze heldhaftige houding, die is genoemd naar de machtige krijger Virabhadra, haalt de kracht voor de triomfantelijk geheven borst en armen uit de solide basis. Met name de rug wordt lenig, alsook het bekken.

Stap 1.

Stap de voeten op ongeveer tweemaal de schouderbreedte uit elkaar. Draai vanuit de bovenkant van het dijbeen uw linkerbeen en –voet 45 tot 60 graden naar buiten. Zet de rechtervoet een flinke stap naar voren en breng uw bovenlichaam recht boven het rechterbeen. De linkerheup bevindt zich waarschijnlijk iets meer naar achteren, breng hem voorzichtig even ver naar voren als de rechterheup. Buig uw rechterknie 90 graden (zet hiervoor de voeten eventueel nog iets verder uit elkaar.). Houd het linkerbeen goed gestrekt door de hiel in de grond te drukken.

Stap2.

Strek de armen uit naar de zijkanten, draai de palmen omhoog en hef de armen nu tot de palmen tegen elkaar rusten. Rek uzelf uit en hef de schouders. Kijk omhoog naar uw duimen. Breng het borstbeen zo ver mogelijk weg van het schaambeen en adem tien keer diep in en uit. Op de elfde ademhaling komt u uit de houding terug en herhaalt u met de andere zijde.

Tip:

Het is gemakkelijker om de heupen in lijn te krijgen als de achterste voet parallel is aan de voorste. Til de hiel van de grond voor meer evenwicht.